Kruopos ir jų super galios!

Visi mes žinome, kad kruopos iš esmės skiriasi ir skoniu, ir savo maistine verte. Tačiau, ar duodami kūdikiui košeles visuomet pagalvojame, ką konkretaus jis gauna su šiomis kruopomis? Mes apibendrinome keletą populiariausių kruopų rūšių ir norime papasakoti, ką kiekviena iš jų duoda Jūsų mažyliui.

Ryžiai

Ryžiai pirmiausia yra angliavandenių šaltinis. Skaidulų, vitaminų ir mineralinių medžiagų kiekis gali žymiai skirtis priklausomai nuo ryžių rūšies. Baltuosiuose ryžiuose gali būti dvigubai mažiau vertingųjų medžiagų nei ruduosiuose ar juoduosiuose ryžiuose, kurie nėra rafinuojami (išvalomi). Ryžiuose yra kalcio, geležies, seleno ir vario, taip pat B grupės vitaminų. Mažylį prie rudųjų ar pilnagūdžių ryžių galima pratinti laipsniškai. Baltųjų ryžių kruopos yra rafinuotos, taigi visiškai išvalytos nuo vertingojo apvalkalo, todėl pirmenybę reiktų teikti specialiai vaikams skirtoms košėms, kurių sudėtis papildyta vertingaisiais vitaminais, mineralinėmis medžiagomis, dažnai – ir skaidulomis.

Grikiai

Grikiai priklauso vadinamajai pseudo kruopų grupei, kaip ir bolivinės balandos ar burnočio sėklos, nes botanine prasme jie nepriskiriami varpinių augalų šeimai. Tačiau maistinės vertės ir panaudojimo maistui požiūriu jie yra priskiriami grūdams. Grikiuose yra daugiau baltymų, tirpių ir netirpių skaidulų, B grupės vitaminų, magnio, seleno ir geležies nei kituose grūdiniuose augaluose. Grikių baltymai yra labai vertingi, nes juose ar nepakeičiamųjų amino rūgščių.

Kukurūzai

Kukurūzuose greta „gerųjų“ angliavandenių yra B grupės vitaminų, vitaminų A ir E, taip pat įvairių mineralinių medžiagų: magnio, mangano ir seleno. Tai geras pasirinkimas mažylių valgiaraščiui paįvairinti.

Avižos

Avižų košė yra viena vertingiausiųjų. Palyginus su kitomis grūdinėmis kultūromis jose yra daugiau baltymų, skaidulų ir geležies. Geležis ypač svarbi vaikams pirmaisiais 3 gyvenimo metais. Deja, organizmui jos dažnai trūksta. Avižos turėtų būti viena pagrindinių kruopų renkantis košes. Be aukščiau paminėtų gerųjų savybių, avižose yra ir vertingųjų polinesočiųjų riebalų rūgščių, kurios yra ypač svarbios mažylių smegenų ir regėjimo vystymuisi.

Manai

Manų, kitaip tariant kviečių, košėje yra didžiausias baltymų kiekis, tačiau panašiai kaip ir rafinuotuose ryžiuose, joje yra mažiausiai vertingų skaidulų bei geležies. Palyginus su kitais grūdiniais augalais, manuose yra daugiausia glitimo, todėl nuo šios košės pradėti papildomo maitinimo nereikėtų. Jei norite paįvairinti kūdikio maistą manų koše, geriau rinkitės vaikams skirtas manų košes, kurios yra papildytos vitaminais, mineralais, o kai kurios ir skaidulomis.

Rekomenduojamas skaidulų kiekis pirmaisiais kūdikio metais nėra nustatytas, tačiau vaikams nuo 1 iki 4 metų rekomenduojama suvartoti 10 g skaidulų per dieną.

Porcija vaikiškos košės suteikia kūdikiui didelę dalį būtinosios energijos, angliavandenių ir mikroelementų dienos normos.

Report of a Joint FAO/WHO/UNU Expert Consulation Rome, 17-24 October 2001
Institute of medicine, Food & Nutrition Board, 2002

Kūdikiui sulaukus 4-6 mėnesių amžiaus, į jo mitybą reiktų įtraukti pilnagrūdžių kruopų košes. Pilnagrūdės kruopos turi sudaryti apie pusę visų per dieną suvalgomų grūdinių augalų. Pilnagrūdžiuose produktuose yra daugiau vitaminų ir mineralų, ypač magnio, seleno ir geležies. Taip pat juose gausu skaidulų, padedančių reguliuoti kūdikio virškinimą ir išvengti vidurių užkietėjimo.

Visuomet stebėkite mažylio organizmo reakciją jam paragavus naujos košės, ne vien naujų kruopų, bet ir kito gamintojo. Kruopose gali būti kokių nors joms apdoroti skirtų cheminių medžiagų likučių, galinčių mažyliams sukelti alerginę reakciją. Rinkitės saugius produktus!

 

Atsisiųskite patarimus