Mažyliams – mažylių maistas!

Subalansuota mažylio mityba labai skiriasi nuo mūsiškės. Skirtingai nei mūsų maistas, kuris turėtų būti liesas ir turintis daug skaidulinių medžiagų, mažyliui skirtas maistas turėtų būti ganėtinai riebus ir turėti nedaug ląstelienos. Nors ląsteliena yra naudinga, ji yra labai soti ir per didelis jos kiekis suteiks tavo mažyliui ilgalaikį sotumo pojūtį, todėl jis nevalgys kitų produktų, turinčių šiuo metu jam būtinų maistinių medžiagų.

Tavo vaikui augant, jam būtinos maisto medžiagos keičiasi. Todėl kiekvienu vystymosi laikotarpiu jam reikia teisingai subalansuotų maistinių medžiagų bei energijos, kuri skatina sveiką augimą. Mažylio skrandis yra maždaug 10 kartų mažesnis nei suaugusiojo, todėl svarbu, kad kiekviename šaukštelyje maisto, kurį suvalgo tavo vaikas, būtų pakankamai naudingų bei reikalingų maistinių medžiagų.

Be to, tai yra priežastis, kodėl mažyliui reikia valgyti dažnai ir nedideliais kiekiais visą dieną, o ne valgyti retai ir didelėmis porcijomis.

Įvairovė yra viskas

Įvairovė yra gyvenimo druska! Tiek pusryčių, tiek pagrindinių patiekalų bei desertų esmė yra derinti skirtingus produktus – raudoną mėsą, paukštieną, žuvį, vaisius bei daržoves, pieno produktus, javų kruopas, ryžius, makaronus bei bulves. Skirtinguose maisto produktuose yra skirtingų maistinių medžiagų. Todėl įvairus vaiko valgiaraštis užtikrins subalansuotą mitybą – tai svarbu sveikam augimui ir vystymuisi.

Įvairūs produktai ir skoniai yra itin svarbūs pirmaisiais gyvenimo metais, kai formuojasi vaiko požiūris į tinkamą maistą. Maždaug nuo 2 metų amžiaus susiformuoja produktų, kuriems vaikas teikia pirmenybę, sąrašas, kuris beveik nekinta iki 8 metų amžiaus.

Įvairios produktų grupės ir jų nauda

Taigi, kokie produktai priklauso skirtingoms grupėms ir kaip dažnai jų duoti mažyliui? Šis sąrašas padės tau tai suprasti:

  • Krakmolo turintys produktai – duonos gaminiai, javų produktai (tarp jų - makaronai bei ryžiai), bulvės. Šie produktai užtikrina mažylio augimui bei vystymuisi būtiną energiją. Siūlyk savo mažyliui porciją šių produktų kiekvieno valgio metu, taip pat užkąsti.
  • Daržovės ir vaisiai – švieži, šaldyti, konservuoti bei džiovinti. Daržovėse bei vaisiuose yra daugelis vaiko vystymuisi būtinų vitaminų ir mineralinių medžiagų.Būtų idealu, jei siūlytum vaikui vaisių ir daržovių kiekvieno valgio metu, taip pat užkandžiaujant, patiekiant mažyliui išmargintus ir spalvotus patiekalus.
  • Pienas, sūris, jogurtas – šie produktai turi daug baltymų, kalcio, įvairių vitaminų ir mineralinių medžiagų. Tavo vaikui juos vartoti reikia mažiausiai triskart per dieną – gerti arba valgyti iš jų paruoštus patiekalus.
  • Mėsa ir žuvis bei jų pakaitalai – kiaušiniai, riešutai ir ankštiniai augalai, pavyzdžiui, lęšiai, pupelės, avinžirniai. Šie produktai yra vertingas baltymų, geležies ir omega 3 riebiųjų rūgščių šaltinis. Vaikams, kurie valgo mėsą, šių produktų siūlyti reikėtų vieną ar du kartus per dieną, o vegetarams – du tris kartus per dieną.
  • Daug riebalų bei cukraus turintys maisto produktai – aliejai, sviestas, pyragai ir sausainiai. Riebalai ir cukrus suteikia tavo mažyliui būtinos energijos, tačiau šiuose produktuose mažai vitaminų ir mineralinių medžiagų. Duok jų mažyliui kaip gardėsių, įsitikink, kad jais negalima pakeisti kurios nors kitos produktų grupės.

Atkreipk dėmesį į druskos kiekį

Atkreipk dėmesį į druskos kiekį maiste, kurį duodi mažyliui ir venk papildomai dėti druskos pati(s), nes ji gali apkrauti dar besivystančius vaiko inkstus. Kūdikiams reikia tik 1/6 suaugusiųjų paros druskos normos, t. y. mažiau nei 1 g per dieną.

Pienas yra svarbus jūsų vaikui

Pienas yra gyvybiškai svarbi vaiko mitybos dalis ir tuomet, kai vaikas jau atpratintas nuo žindymo, nes pienas teikia mažyliui būtinų vitaminų, mineralinių medžiagų, riebalų bei baltymų – ypač iškart po maitinimo krūtimi nutraukimo. Siekiant, kad mažylis jaustųsi ramus ir sotus, pienas turėtų sudaryti maždaug pusę viso mažylio suvalgomo maisto!